قبولی در مدارس تیزهوشان
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

مزایا و معایب مدارس تیزهوشان

بیایید صادق باشیم، اکثریت والدین می خواهند فرزندان شان در یک برنامه آموزشی مدارس تیزهوشان شرکت کنند.

دانستن اینکه فرزندشان "تیزهوش" در نظر گرفته می شود احساس خوبی به والدین می دهد و اکثر مردم معتقدند که تیزهوش بودن بچه ها را در مسیر موفقیت قرار می دهد.

حقیقت، اما، پیچیده تر است. اگرچه آموزش تیزهوشان مزایای مشخصی دارد، اما برخی مشکلات بالقوه جدی نیز وجود دارد. هر کودک با استعدادی شاد، سالم و تضمین کننده پیروزی حرفه ای آینده نیست.

مزایای آموزش تیزهوشان

خودباوری مثبت

برچسب با استعداد بودن قطعاً باعث افزایش عزت نفس فرد می شود. دانستن اینکه شما یکی از بچه های "باهوش" هستید، نمی تواند کاری کند که نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید.

این اثر به ویژه هنگامی تقویت می شود که در کلاس درس همراه با دانش آموزان ناشناس قرار گیرد. دانش آموزان تیزهوش تمایل دارند از نظر تحصیلی در سطح بالاتری پیشرفت کنند و بنابراین در مقایسه با همسالان غیرشناسایی احساس بهتری دارند.

 

چالش آکادمیک

یکی از شکایاتی که اغلب از بچه‌های با استعداد می‌شنوید این است که کار خیلی آسان است و احساس نمی‌کنند از نظر تحصیلی به چالش کشیده می‌شوند.

حضور در یک برنامه آموزشی با استعداد تا حد زیادی این نگرانی را کاهش می دهد. به دانش آموزان دروس متناسب با سطح علمی آنها داده می شود و می توانند با سرعت خود پیشرفت کنند.

در بسیاری از برنامه‌های تیزهوشان، دانش‌آموزان در کنار سایر کودکان با استعداد قرار می‌گیرند که به آنها کمک می‌کند تا به توانایی‌های تحصیلی خود برسند.

وقتی بچه ها از نظر تحصیلی به چالش کشیده می شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که به پتانسیل خود دست یابند.

مشارکت تحصیلی

یکی دیگر از انتقادات مکرر از آموزش عمومی خسته کننده بودن آن است. از آنجایی که بچه ها به چالش کشیده نمی شوند، علاقه خود را به فعالیت های تحصیلی از دست می دهند.

با افزایش سختی دروس، و تمرکز بیشتر بر علایق خاص، دانش آموزان درگیر آموزش خود می مانند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که علایق خلاقانه ای که ابتدا در برنامه های با استعداد کشف می شوند، اغلب تا بزرگسالی دست نخورده باقی می مانند.

سطح آموزش را بالا می برد.

معلمان مجبورند در هنگام آموزش دانش آموزان تیزهوش سطح آموزشی خود را بالا ببرند. این نه تنها برای معلمانی که برای آموزش دانش آموزان تیزهوش انتخاب می کنند مفید است، بلکه برای کودکان غیر تیزهوش در کلاس های درس ناهمگون نیز مفید است.

بسیاری از دانش‌آموزان ناشناس وجود دارند که می‌توانند در سطوح بالاتر یاد بگیرند و سطح آموزشی بالاتر آنها را به پیشرفت سوق می‌دهد، همانطور که دانش‌آموزان تیزهوش را در کلاس درس به چالش می‌کشد.

پیشرفت دانش آموز

اگرچه این موضوع بحث برانگیزی است (عمدتاً به این دلیل که تحقیقاتی برای حمایت از هر دو طرف بحث وجود دارد)، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دانش‌آموزان در برنامه‌های تیزهوش سطوح بالاتری از موفقیت را نسبت به همسالان خود نشان می‌دهند.

در یک متاآنالیز تحقیقاتی در قرن گذشته، مشخص شد که انواع خاصی از برنامه‌های تیزهوشان - یعنی شتاب و گروه‌بندی توانایی - اثرات مثبت قابل توجهی بر پیشرفت تحصیلی داشتند.

موفقیت آینده

به نظر می رسد بین دانش آموزانی که خدمات آموزشی تیزهوشان را دریافت می کنند و موفقیت تحصیلی پس از فارغ التحصیلی ارتباطی وجود دارد.

چندین مطالعه طولی نشان داده‌اند که کودکانی که در کلاس‌های K-12 به‌ عنوان تیزهوش شناخته می‌شوند، به سطوح بالاتر تحصیلات تکمیلی می‌روند، از جمله درصد بالاتری از مدارک دکترا.

با این حال، منتقدان به درستی خاطرنشان می کنند که افراد بسیار موفق بیشتری وجود دارند که به عنوان تیز هوش شناخته نشده اند. علاوه بر این، متغیرهای مختلفی وجود دارد که بر موفقیت آینده تأثیر می گذارد.

اجتماعی شدن

کودکان تیزهوش اغلب علایق متفاوتی نسبت به همسالان دارند. متفاوت دیده شدن ممکن است منجر به مشکلات اجتماعی و احساس عدم تعلق آنها شود.

در یک برنامه تیزهوشان، دانش‌آموزان همسالانی را پیدا می‌کنند که فعالیت‌های فکری مشابهی دارند و ممکن است بهتر از کلاس‌های آموزش عمومی جا بگیرند.

در نتیجه، آنها احساس راحتی بیشتری در معاشرت می کنند و ممکن است راحت تر دوست پیدا کنند. در واقع، دانش‌آموزانی که تحصیلاتشان بالاتر از سطح سنی آنها تسریع شده بود، در مقایسه با همسالانی که تسریع نشده بودند، مهارت‌های اجتماعی را بهبود بخشیده‌اند.

معایب آموزش تیزهوشان

خودباوری منفی

این طرف دیگر نظریه حوض کوچک ماهی بزرگ است. اگر یک برنامه تیزهوش دانش‌آموزان تیزهوش را از بچه‌های ناشناس جدا کند، ممکن است یک کودک تیزهوش خود را ماهی کوچکی در یک برکه بزرگ بیابد. 

تحقیقات نشان داده است که وقتی کودک دیگر احساس نکند نسبت به همسالان خود مزیت تحصیلی دارد، عزت نفس ممکن است آسیب ببیند.

آنها خود را با همسالان با استعداد خود مقایسه می کنند و ممکن است احساس کنند که آنها را به حساب نمی آورند.

انتظارات

توقعات نقش بسیار زیادی در نحوه رفتار والدین با فرزندان خود دارند. والدین گاهی اوقات اگر فکر می کنند بچه ها با استعداد هستند بیش از حد به آنها فشار می آورند.

علاوه بر این، اگر والدین انتظار دارند که دانش آموز بتواند به راحتی کار خود را به پایان برساند، اگر در یک زمینه خاص مشکل داشته باشند، ممکن است با آنها مخالفت کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که یک دانش آموز ممکن است نقاط قوت متفاوتی داشته باشد. آنها ممکن است در ریاضیات و علوم استعداد داشته باشند اما در خواندن و نوشتن استعداد ندارند.

یک کودک همچنین ممکن است انتظار داشته باشد که بتواند همه وظایف را به راحتی انجام دهد زیرا به آنها گفته شده است که استعداد دارند و در صورت مشکل خود را ببازند.

این می تواند منجر به موقعیتی شود که در آن دانش آموز به دلیل ترس از شکست تلاش را متوقف کند. آنها ممکن است فقط کارهایی را انجام دهند که می دانند می توانند آنها را به پایان برسانند.

فقدان اخلاق کاری

اگرچه این مطمئناً در مورد هر کودکی صدق نمی کند، برخی از بچه های با استعداد یاد نمی گیرند که سخت تلاش کنند زیرا دروس را در سنین پایین به راحتی انجام می دهند.

با بزرگتر شدن و دشوارتر شدن کار، اخلاق کاری مثبتی ایجاد نکرده اند. با تأکید خانواده و معلمان بر اهمیت تلاش می‌توان تا حدودی با این امر مقابله کرد، اما اگر عادت‌ها در رفتار فرد ریشه دوانده باشند، شکستن عادت‌ها دشوار است.

او دریافته است که ضریب هوشی ممکن است در ابتدا به شما در درک یک مهارت کمک کند، اما هیچ رابطه ای بین هوش و برتری در آن فعالیت وجود ندارد.

این تلاش و تمرین است که در دستیابی به عملکرد مطلوب ضروری است. بنابراین، دانش‌آموزانی که اخلاق کاری مستحکمی را ایجاد نمی‌کنند، علی‌رغم استعدادشان، در مضیقه هستند.

معلمان به اندازه کافی آموزش ندیده اند.

در حالت ایده آل، یک برنامه تیزهوش معیارهای صدور گواهینامه خاصی برای معلمان خود دارد، اما همیشه اینطور نیست.

این امکان وجود دارد که کودکان در برنامه های تیزهوشان و استعدادهای درخشان توسط معلمانی آموزش ببینند که تخصص خاصی در نحوه آموزش دانش آموزان تیزهوش ندارند.

علاوه بر این، برای دانش‌آموزان در برنامه‌های تیزهوشان که از استراتژی‌های گروه‌بندی و فشرده‌سازی استفاده می‌کنند، این امکان وجود دارد که اکثر آموزش‌های آنها توسط معلم بدون گواهینامه خاص انجام شود.

شواهد نشان می دهد که برنامه های تیزهوشان به دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی، اجتماعی شدن و موفقیت های آینده کمک می کند.

متاسفانه بسیاری از برنامه های تیزهوشان فاقد منابع لازم هستند و توسط معلمان بدون آموزش مناسب تدریس می شوند. روش های فعلی برای شناسایی دانش آموزان با استعداد بسیار ناقص است.

قبولی در آزمون تیزهوشان

قبولی در مدارس تیزهوشان برای بسیاری از دانش آموزان و والدین، دست کمی از قبولی در آزمون کنکور سراسری ندارد.

اما جای نگرانی نیست چرا که دانش آموزان می توانند با رعایت موارد زیر درصد قبولی خود را در آزمون تیزهوشان یا سمپاد، بالا ببرند:

کتاب های درسی و کمک درسی را به طور کامل مطالعه کنید و تست های سال های قبل را در کتاب های تست دنبال کنید.

  • زمانی که سرکلاس هستید به حرف های معلم دقت کنید و درس هر روز را در همان روز مطالعه کنید.
  • مطالعه تستی و تشریحی هر دو باید مکمل هم باشد و گام به گام انجام شود.
  • به درس های ریاضی و علوم بیشتر توجه کنید.
  • از دروس عمومی مانند فارسی و دینی غافل نشوید.

مجتمع آموزشی پیشرو

تلفن :

۷۷۷۰۲۴۳۱

۷۷۸۷۸۸۰۰

آدرس: تهران -تهرانپارس -بزرگراه رسالت – بین اتوبان باقری و خیابان رشید – پ ۲۰۲- مجتمع آموزشی پیشرو

 منبع: https://pishroschool.ir/

 





:: برچسب‌ها: مزایای قبولی در مدارس تیزهوشان , رتبه قبولی در مدارس تیزهوشان , درصد های لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان , قبولی در آزمون تیزهوشان , ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: